Ervaringen van leerlingen
Wil je als leraar proberen te begrijpen hoe een lhbti+-leerling zich kan voelen op school? Ervaringsverhalen brengen de boodschap vaak treffend over.
Ook voor leerlingen kunnen deze verhalen waardevol zijn. Lhbti+-leerlingen of jongeren die in dubio zijn kunnen herkenning en steun vinden in verhalen van anderen. Voor de rest van de klas kan storytelling goed werken om begrip te krijgen voor de situatie van lhbti+-klasgenoten. En om het gesprek in de klas te voeren over gender- en seksuele diversiteit.
Floortje (12) over het po en vo
Floortje (12) vertelt hoe haar basisschool en middelbare school aandacht besteden aan seksuele diversiteit. En hoe dat beter kan volgens haar.
Rens (17) over gezien worden
In deze video vertelt Rens (17) over die ene lerares op de middelbare school die echt naar hem luisterde.
Evy (19) over veilig voelen
In deze video vertelt Evy (19) wat haar mentor op het mbo deed om een ‘rode-licht-situatie’ veiliger te maken.
Schelden met homo en gay
Op veel scholen roepen kinderen met de woorden ‘homo’ en ‘gay’. Elkaar voor de gein homo noemen is niet zo onschuldig als het lijkt, blijkt uit het verhaal van de 14-jarige Daan. Bekijk de video.
Ernst & Ernesta
Twee filmportretten van een Amsterdams meisje Ernesta laten zien hoe het is om je een meisje te voelen in een jongenslichaam.
Genegeerd. Want homo
Het AD Rotterdams Dagblad vertelt het verhaal van de 15-jarige Elijah, die op jongens valt. Op school werd hij genegeerd omdat hij homo is. En hoe is het op zijn nieuwe school?
Homo?! Boeit geen flikker
De 16-jarige Jelle is biseksueel. Hij komt zonder problemen uit de kast maar vindt dat school te weinig voorlicht over seksuele diversiteit. Daarom maakte hij zelf een toneelstuk.
Ik ben een meisje
Joppe (13) voelt zich een meisje maar werd geboren als jongen. In de documentaire ‘Ik ben een meisje’ zie je hoe dit voor haar is en hoe haar omgeving hier mee omgaat.
Tof om anders te zijn op het Gerrit van der Veen College
Noah blogt voor scholieren.com over haar ‘experiment’ hoe zeer je ‘anders’ kunt zijn op haar school. De uitkomst stemt haar zeer tevreden.
Openlijk homo op het Calvijn College
Jos kwam openlijk uit voor zijn homoseksualiteit op een reformatorische school; het Zeeuwse Calvijn College. Eerst bij zijn mentrix, daarna thuis. Lees hier hun verhaal.
Ik had graag een ervaren zeevaarder gekend
Als 17-jarige Zeeuw kende Mart Roumen geen enkele homo. Toch wist hij dat hij op jongens viel. Hij had graag een rolmodel gehad. Nu is hij zelf ambassadeur voor lhbti+-jongeren.