Discriminatie van lhbti+ verminderen
Wat werkt?
Movisie onderzocht wat werkt bij het verminderen van discriminatie. Een van de werkzame mechanismen blijkt het vergroten van inleving en empathie. Hoe werkt dat? En hoe kun je het inzetten in de klas zodat je werkt aan het vergroten van respect voor iedereen, inclusief lhbti+ leerlingen en studenten?
Respect door empathie. Hoe werkt dat?
Wanneer mensen luisteren (of kijken) naar het verhaal van iemand die te maken heeft met discriminatie, dan kunnen zij zich gaan inleven in dit verhaal en de persoon die gediscrimineerd wordt. Door inleving (je verplaatsen in de situatie van de ander) kan empathie (meevoelen met de ander) ontstaan en dat vermindert weer vooroordelen en stereotypen. (Bron: Wat werkt bij het verminderen van discriminatie, Movisie 2022)
Tip: Bekijk de infographic waarin 4 werkzame mechanismen worden uitgelicht: ‘Wat werkt bij verminderen van discriminatie’ (Movisie i.s.m. KIS)
Discriminatie van lhbti+’ers komt helaas veelvuldig voor. Ook op school worden leerlingen gediscrimineerd, gepest en buitengesloten vanwege hun sekse-, genderidentiteit of seksuele oriëntatie.
Interventies voor in de klas
Het werkzame mechanisme van inlevingsvermogen en empathie kan in verschillende type interventies worden gebruikt.
- Via een ‘live’ ontmoeting waarbij iemand zijn verhaal vertelt. Bijvoorbeeld een COC-voorlichter in de klas.
Tip: Bekijk het artikel Gastlessen om te zien waar je een voorlichter vindt. - Door het kijken naar een film, documentaire, het zien van een theatervoorstelling of lezen van een boek met een lhbti+ personage.
Tip: In het artikel Theater in de klas en Lhbti+ films voor in de klas geven we je tips voor voorstellingen en films. Op zoek naar een boek? Hier vind je boeken met een lhbti+ thema voor in de klas. - Of kies een werkvorm voor in de klas zoals een stellingenspel.
Tip: Divers aanbieders bieden lessen aan zoals die de lessen van Kikid over Discriminatie & Respect.
Voorwaarden voor succes
Heb het eerst met leerlingen over discriminatie in het algemeen en situaties waarin leerlingen zich herkennen, alvorens het te hebben over lhbti+ discriminatie. Hoe het Mundus College in Amsterdam dit in de praktijk bracht lees je in een artikel in het NRC (Bron: Scholen doen hun best, maar steeds minder jongeren vinden homoseksualiteit ‘normaal’ – NRC, 11 juli 2024)
Nog meer voorwaarden voor succes bekijk je in onderstaand filmpje van Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS).
- School & Veiligheid maakte in samenwerking met KIS een Stappenplan voor de aanpak van discriminatie in het primair onderwijs (pdf)