poinspiratiekinderboeken

Voorlezen is leuk én leerzaam. Naast het positieve effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip leren kinderen via het (voor)lezen van boeken over verschillende onderwerpen en de wereld om hen heen. Over zichzelf en over de ander. We geven hier 6 redenen om eens een boek met een lhbti+ thema uit de boekenkast te halen. En we geven je wat boekentips.

1. Kennismaken met gender- en seksuele diversiteit

Door boeken met een lhbti+ thema maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met seksuele diversiteit, genderdiversiteit en seksediversiteit. Ze leren dat ook twee meisje of twee jongens verliefd op elkaar kunnen worden. Dat een gezin kan bestaan uit twee vaders met kinderen. Dat sommige mensen zich niet thuis voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn. En dat je eruit kan zien als een meisje maar je ‘jongensachtig’ gedraagt.

Een kleurplaat bij het boek. Op Gendi.nl vind je diverse kleurplaten die bij een regenboog prentenboek horen.[/woordbetekenis]zit.

2. Bevorderen van begrip en empathie

Via het voorlezen van verhalen ontstaat meer begrip, empathie en respect voor de ander doordat je meeleeft of je inleeft in de ander.

3. Normaliseren van het thema

Voorlezen kan een onderwerp normaliseren. Door er vaker over horen wordt het voor kinderen minder raar of anders. Maak het in de onderbouw vooral niet groot.

“Lees ook eens een keer een boek voor waarin twee koningen op elkaar verliefd worden bijvoorbeeld. Gewoon af en toe benoemen van ‘hé dat is er ook’. Ik denk dat dat de juiste manier is om kinderen met het onderwerp in aanraking te laten komen.” (Maaike Grobben, leerkracht po. Bron: AT5.nl)

4. Doorbreken van stereotypen

Verhalen dragen bij aan het doorbreken van (gender)stereotypen. Denk aan verhalen waarin een prinses het zwaard hanteert, een jongen een jurk draagt en de hoofdpersoon twee moeders heeft. Hierdoor kun je ruimer gaan denken dan de heersende heteronorm en stereotype opvattingen over de hokjes man en vrouw.

“Ridder Roa gaat bijvoorbeeld over een zwarte, lesbische prinses, die graag een ridder wil worden. Daarin wordt expliciet de vraag gesteld: waarom zouden meisjes geen ridder kunnen zijn? Het is goed om dat gesprek op jonge leeftijd aan te gaan.” (Auteur Pim Lammers, Bron: Nu.nl)

5. Herkenning & rolmodellen

Je herkennen in een personage of verhaal maakt dat je je prettiger en veiliger kan voelen. Voor kinderen die hun identiteit en seksualiteit aan het ontdekken zijn is het fijn dat er rolmodellen zijn. Boeken hebben daarin een functie.

“Wanneer er op school en thuis geen ruimte en plaats is voor seksuele diversiteit, houden kinderen het liever voor zich, wanneer zij zich niet-hetero voelen. Regenboogboeken bieden hen herkenning en bevestiging.” (Hanny Ebbers, voormalig leerkracht po en schrijver kinderboeken)

6. Meer sociale veiligheid

Het (voor)lezen van een regenboogboek kan tot meer inleving en begrip voor lhbti+-personen leiden. Dit draagt bij aan een positieve groepssfeer. Alles en iedereen mag er zijn. Dit vergroot de sociale veiligheid in de klas en op school.

Allemaal Mee!

poblogregenboogboek

BLOG | Hanny Ebbers, (voormalig) leerkracht, contactpersoon en auteur van kinderboeken, vertelt in deze blog over de functie en het plezier van regenboogboeken op school.

Floortje (12) over het po en vo

povideoervaring leerling

Floortje (12) vertelt hoe haar basisschool en middelbare school aandacht besteden aan seksuele diversiteit. En hoe dat beter kan volgens haar.

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.