voles-tipsduits

Aandacht voor gender- en seksuele diversiteit kan bij alle vakken. Zo maak je het onderwerp zichtbaar en bespreekbaar op school. Bekijk onderstaande lestips van Gendi.

Lestips

Voorbereiding

Je weet nooit hoe leerlingen zullen reageren als een lhbti+ onderwerp (terloops) ter sprake komt. Dat kan spannend zijn. Bereid je daarom altijd voor en zorg voor een veilige sfeer in de klas. Dat kan met behulp van onderstaande Gendi-tips en tools:


Lestips

1. Schwule sind Weicheier

  • Bekijk de video en laat leerlingen in groepjes de video (of delen) vertalen.
  • Bespreek de video aan de hand van de vragen:

– Waarom is hij als prof voetballer niet uitgekomen voor zijn homoseksualiteit?
– Heerst er in de voetbalwereld een homoseksueel onvriendelijk klimaat?
Wat voor invloed heeft dit op de lhbti+ gemeenschap wereldwijd, denk je?
In de voetbalwereld worden regelmatig ook andere minderheidsgroeperingen beledigd. Kun jij enkele van deze groepen noemen?
– Wat betekent Schwule sind Weicheier?
– Ken je andere homoseksuele prof voetballers en/of prof sporters?


2. Stadt Land Fluss

Stadt Land Fluss is een tedere film uit 2011 over 2 leerling-boeren. Een ode aan de liefde en aan het boerenbedrijf.

Stadt Land Fluss from Salzgeber Club on Vimeo.

  • Bekijk met de klas deze of een andere film waarin seksuele diversiteit aan bod komt. Met of zonder ondertiteling.
  • Laat leerlingen (in het Duits) een recensie schrijven voor op een filmsite. Of een (eenvoudigere) review voor internet.
  • Ontwerp een filmposter waarin het thema zichtbaar wordt, met uitleg waarom er voor dit ontwerp gekozen is.
  • Zoek of schrijf een gedicht in het Duits dat bij de thematiek van de film past.
  • Schrijf een essay over hoe de film je mening of je kennis over het thema heeft aangevuld of veranderd.

Zoek uit waarom deze film zo heet. Heeft het iets te maken met het Duitse quizspelletje met de gelijknamige titel?


3. Diversiteit in literatuur

 

 

 

 

 

  • Lees voor uit een Duits boek met een lhbti+ thema.
  • Bespreek het boek klassikaal na met aandacht voor het thema. Door bijvoorbeeld de vraag te stellen: Hoe komt het lhbti+ thema aan bod in dit boek?
    Wie is de hoofdpersoon? Hoe verhoudt de hoofdpersoon zich tot het thema?
  • Laat leerlingen een boek kiezen met een lhbti+ thema en zelf lezen. Bekijk daarvoor de boekenlijst van SchoolsOut voor vreemde talen.
  • Laat leerlingen (in tweetallen of groepjes):

– Een korte presentatie geven in het Duits over de inhoud, de auteur, en of en hoe het boek je mening of je kennis over het thema heeft aangevuld of veranderd.
– Een boekrecensie of review schrijven.
– Een essay schrijven.
– Een nieuwe omslag voor het boek ontwerpen met zichtbaarheid van het thema.
– Een Duits gedicht schrijven dat bij de thematiek van het boek past.
– Een brief, uitnodiging etc. schrijven in het Duits aan de hoofpersoon of een personage in het boek.

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.