El houb (de liefde)
Coming-out film
El houb is een zowel geestige als aangrijpende film over de coming-out van de Marokkaans-Nederlandse Karim.
Over de film
Als de Marokkaans-Nederlandse Karim door zijn vader is betrapt met een man, haast hij zich naar zijn ouderlijk huis om het gesprek aan te gaan. Maar hoe bespreek je de olifant in de kamer, binnen een gezin dat gevoelige onderwerpen per definitie uit de weg gaat?
De stilte doorbreken
El houb is de eerste speelfilm die de gevoeligheid rond coming-out in de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap bespreekbaar maakt. Met de film wil debuterend regisseur Shariff Nasr de stilte doorbreken die waarneembaar is in de MENA-cultuur (Middle East and North Africa) als het aankomt op gevoelige onderwerpen zoals homoseksualiteit.
Filmles
Het Nederlands Filmfestival (NFF) heeft een filmles gemaakt speciaal voor leerlingen uit klas 4 en hoger van het voorgezet onderwijs en voor studenten van het mbo. Deze kan worden gedaan ter voorbereiding op de film ”El Houb”. De les bestaat uit enkele korte fragmenten uit de film, diverse gespreksvormen en interactieve opdrachten. De les richt zich zowel op het sociaal-maatschappelijke onderwerp uit de film, als op de filmische elementen. De les is gratis beschikbaar via het LessonUp kanaal van het NFF: Filmles El houb.
Zoek de verborgen boodschappen
In het kader van Coming Out Day 2022 is een speciale El houb trailer gelanceerd. Deze bevat verborgen coming out-verhalen en berichten van hoofdrolspeler Fahd Larhzaoui zelf en van andere queer personen die de stilte willen doorbreken.
Bekijk met de klas de trailer en ga samen op zoek naar de vijf boodschappen. Die zijn alleen te zien zijn als je de trailer op precies het juiste moment pauzeert.
“Als je alleen al ziet dat binnen de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap 80% vindt dat homoseksuele mensen hun leven moeten kunnen leiden zoals zij willen en slechts 8% van niet; hoe kan het dan dat 56% van de Marokkaans-Nederlanders het wel een probleem vindt als hun eigen kind gay is? Ik kan van alles opnoemen, maar weet dat hier vooral de dialoog mist.” (Shariff Nasr)